Stoplog en sluisdeur
Een Hubert stoplog of sluisdeur sluit en ontwatert het kanaal voor onderhoud
Stuwdammen en sluisdeuren zijn essentiële onderdelen van een 'zeeftrein' voor waterinname, omdat ze het mogelijk maken om sluiten en ontwateren het kanaal voor onderhoud.
A stoplog bestaat normaal gesproken uit een aantal segmenten die in kanalen worden neergelaten. Tijdens het gebruik worden deze segmenten naar behoefte toegevoegd of verwijderd om het gewenste waterniveau te bereiken met behulp van een hijsbalk en een kraan.
A sluisdeur wordt normaal gesproken als één geheel opgetild of neergelaten, waarbij het optillen en neerlaten gemotoriseerd en mogelijk geautomatiseerd kan worden.
Een stopblok wordt in secties buiten het kanaal opgeslagen wanneer het niet in gebruik is, terwijl een sluisdeur in de bovenste positie wordt geplaatst wanneer het niet in gebruik is.
Waterinlaatsystemen
Wij zijn gespecialiseerd in waterinnamesystemen voor koel-, drink- en proceswater
Wij leveren waterinnamesystemen die worden gebruikt voor het mechanisch reinigen van water dat wordt gewonnen uit de zee, rivieren of meren. Dit gefilterde water wordt gebruikt voor koel- en proceswater. Hubert levert geëngineerde, op maat gemaakte geautomatiseerde zeefmachines en complete zeefsystemen. Wij leveren complete 'zeeftreinen' inclusief alle aanvullende apparatuur, zoals besturingen en kathodische bescherming.
We zijn actief in zowel nieuwbouwprojecten (EPC) als renovatie en optimalisatie van bestaande waterinlaten.
Stoplog & sluisdeur
Hubert stoplog & sluisdeurinstallaties zijn altijd maatwerk
Hubert stoplogs & sluisdeuren zorgen voor een snelle en veilige afsluiting van zeer grote inlaatkanalen en pompkamers. Stoplogs & sluisdeuren worden altijd ontworpen volgens de specificaties van het project en de klant.
Een stoplog of sluisdeur wordt meestal geïnstalleerd in waterinlaatsystemen stroomopwaarts van grove bar zeven en trommelzeven of schermen voor lopende banden.
Illustratie Hubert Stoplog
Afbeelding sluisdeur Hubert
De watertoevoer afsluiten
Het gebruik van stoplogs of sluisdeuren maakt periodieke inspectie en onderhoud van zeefinstallaties en pompen mogelijk door het afgescheiden deel van het kanaal te ontwateren.
Ontwerp en bouw
Stoplog
Hubert stoplogs worden geconstrueerd om te voldoen aan de verwachte waterdruk in individuele situaties. Voor diep water worden de stoplogs in twee of meer secties gemaakt. De afdichtingen worden gemonteerd op de vlakke zijde van de aanslagblokken. Geleiders worden in de zijwanden van de betonnen goot geïnstalleerd voor een optimale afdichting en installatie. Een hijsbalk en kraan worden gebruikt om een stoplog (segment) te plaatsen en te verwijderen. Hubert levert ook een opslagframe. Uiteraard is kathodische bescherming ook mogelijk.
Sluisdeur
Hubert sluisdeuren worden vaak na een toevoerleiding geplaatst en daarom gebeurt het geleiden en afdichten net iets anders dan bij stopstammen. Een sluisconstructie wordt geïnstalleerd in de zijwanden van het betonnen kanaal om een optimale afdichting en plaatsing te garanderen. Een sluisdeur wordt normaal gesproken uit één stuk omhoog of omlaag gebracht, waarbij het omhoog en omlaag brengen gemotoriseerd en eventueel geautomatiseerd kan worden. Deze extra installatie bevindt zich bovenaan.
Standaard afmetingen en materialen
Stoplog
- Breedte tot 6 m
- Hoogte tot 12 m
- Materialen kunnen gecoat koolstofstaal, roestvast staal en exotische legeringen zijn (diverse (super)duplexkwaliteiten).
Sluisdeur
- Breedte tot 5 m
- Hoogte tot 4 m
- Materialen kunnen gecoat koolstofstaal, roestvast staal en exotische legeringen zijn (diverse (super)duplexkwaliteiten).
Stoplog geleider reinigingssysteem
Hubert levert een geleider schraapsysteem dat schelpen (zoals mosselen) en ander zeeleven verwijdert van de gevoegde stoploggeleiders. Het systeem haalt vastgegroeide voorwerpen uit het water en zorgt ervoor dat het laten zakken en omhoog halen van een stoplog weer gemakkelijker gaat en dat de afdichting zijn werk blijft doen.